Historiaa

Me ollaan oltu täällä aika kauan!

Toiminta alkaa vuonna 1960

Vuonna 1960 perustettiin Turun yliopiston lainopillinen tiedekunta. Tiedekunta aloitti toimintansa tammikuussa 1961, ja ensimmäiseksi dekaaniksi valittiin P. J. Muukkonen. Tiedekunnan tilat sijaitsivat tuolloin matemaattis-luonnontieteellisen siiven toisessa kerroksessa. Maaliskuussa 1961 perustettiin Lex, silloiselta nimeltään TY-Lex. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin Tuomo Pekkala.

Tuutortoiminta

Vuonna 1962 Lex aloitti ensimmäisenä Turun yliopistossa tuutortoiminnan. Samana vuonna ilmestyi myös Lexin ensimmäinen lehti, Välipuhe, nykyisen LexPressin kantaisä. Yhdistys rekisteröitiin vasta vuonna 1965, jolloin nimeksi tuli Oikeustieteen ylioppilaiden yhdistys Lex ry. Samaa nimeä Lex on kantanut tähän päivään saakka. Samana vuonna saatiin käyttöön myös ensimmäinen kerhohuoneisto, kun Henrikinkadulta vuokrattiin oma tila.

Kirkkotie

Yhdistyksen kannalta historiallinen hetki koettiin kun Asunto Oy Kairisnummen eli Kirkkotien osakkeet merkittiin syksyllä 1970. Samalla vuosikymmenellä oli myös Lexissä poliittista kuohuntaa, kun kaksi poliittista ryhmittymää Porvarilex ja Demlex jakoivat hallituspaikatkin keskenään. Poliittiseen sitoutumattomuuteen palattiin kuitenkin takaisin 1980-luvulla.

Kärähdys

Vuonna 1982 koko Suomi kuohui kun Lexin Kirkkotie kärähti salakapakkana toimimisesta. Poliisien yllätysratsia johti käräjäoikeuden tuomitsemiin mittaviin sakkoihin.

Calonia

Omaan tiedekuntarakennukseen oikeustieteen ylioppilaat pääsivät muuttamaan, kun vuonna 1986 Calonia otettiin käyttöön. Matthias Caloniuksen mukaan nimetty rakennus on siitä asti ollut Turun oikeustieteen opiskelijoiden kotipesä. Samalla vuosikymmenellä Lexin toimisto muutti Ylioppilastaloon Kirkkotien kerhohuoneistolta. Lexin toimisto on siis sijainnut Yo-talossa jo vuodesta 1989.

Alumnitoiminta

Vuonna 2000 elvytettiin pitkään pimennossa ollut alumnitoiminta, kun Senilex ry perustettiin. Senilex ry on aktiivinen alumnijärjestö, johon voi liittyä heti valmistuttuaan. Senilex ry järjestää myös Lexin kanssa yhteistyössä tapahtumia pitkin vuotta. Lisäksi Senilexin hallituksessa istuu neuvottelevina jäseninä istuva ja edellinen Lexin hallituksen puheenjohtaja.

Kirkkotien palo

Lexin 45-vuotisen taipaleen juhlinta sai synkän käänteen vuonna 2006, kun legendaarinen kerhohuoneisto Kirkkotie paloi heinäkuussa. Palon aiheuttajana oli ilmeisesti naapurihuoneistossa ollut sähkövika. Kirkkotie saatiin kuitenkin takaisin pystyyn nopeasti, ja jo maaliskuussa 2007 vietettiin Kirkkotien avajaisia.

Lex – Sui Generis

Vuonna 2011 Tapani Kunttu (VTL (FM), historioitsija-tietokirjailija) kirjoitti 50-vuotishistoriateoksen ”Lex – Sui Generis”. Teos on paitsi järjestöhistoria, myös kertomus yksittäisten lexiläisten työstä ja toiminnasta yhdistyksemme hyväksi.

Lex-henki

Lexin 63-vuotias historia on täynnä mielenkiintoisia tapahtumia ja suuria persoonia. Jo alusta alkaen Lexin tehtävinä ovat olleet edunvalvonta ja keskinäinen yhteydenpito eli sen kuuluisan Lex-hengen luominen. Lexin kerhohuoneisto Kirkkotie on ollut yhdistyksellä jo yli neljäkymmentä vuotta.

Lexin hallitukset

Alla olevasta PDF-tiedostosta pääset katsomaan, ketkä ovat aikoinaan istuneet Lexin hallituksessa.

• lexin_hallitukset_2022
    lexin-hallitukset-2022.pdf