artikkelikuva

Edunvalvonta

Lex ry on aktiivinen edunvalvontajärjestö.

Miten Lex ajaa jäsentensä etuja

Lex ajaa jäsentensä etuja sekä tutkinnon kehittämistä toimimalla niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Suurin osa edunvalvontatyöstä tapahtuu oikeustieteellisen tiedekunnan, Turun yliopiston, Turun yliopiston ylioppilaskunnan ja Juristiliiton kautta.

Oikeustieteellisessä tiedekunnassa edunvalvonta tapahtuu pitkälti tiedekunnan korkeimman päättävän elimen eli johtokunnan sekä opetuksen suunnittelusta ja kehityksestä vastaavan peruskoulutustoimikunnan kautta. Turun yliopiston ylioppilaskunnan eli TYY:n edustajistossa etujamme valvoo erityisen valveutunut ja poliittisesti sitoutumaton Ryhmä Lex. Ryhmä Lexillä on edustajistokaudella 2022-2024 kolme edaattoria. Ryhmä Lex tekee yhteistyötä kauppakorkeakoulun ja lääketieteellisen tiedekunnan edaattorien kanssa vaalirenkaan muodossa. Juristiliitossa edunvalvonta tapahtuu suurelta osin opiskelijavaliokunnan kautta, johon Lexistä kuuluu istuva hallituksen puheenjohtaja sekä edellisen vuoden hallituksen puheenjohtaja.

Henkilöitä portailla