Yhdistys

Oikeustieteen opintoja, edunvalvontaa ja opiskelijaelämää

Lex ry

Oikeustieteen Ylioppilaiden Yhdistys Lex ry on vuonna 1961 perustettu Turun yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden ainejärjestö. Jäseniä Lexissä on noin 1000. Varsinaiseksi jäseneksi voi liittyä Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa ylempää tai alempaa oikeustieteellistä korkeakoulututkintoa suorittava opiskelija.

Keitä olemme

Lexin päivittäistä toimintaa pyörittää kahdeksan hengen hallitus. Hallituksen jäsenet toimivat toimikuntiensa puheenjohtajina. Toimikuntien alla toimii erilaisia jaostoja ja komiteoita kuten esimerkiksi tapahtuma-, kulttuuri-, liikunta- ja sitsi-, valokuvaus- ja LexPress-jaosto, yksittäisten tapahtumien jaostoja ja komiteoita sekä erilaisia kerhoja, esimerkiksi urheilukerhoja. Lisäksi toimikuntien alla toimii erilaisia toimihenkilöitä kuten esimerkiksi jaostojen vastaavat henkilöt, yrityssuhdevastaavat, vaihtarivastaava ja paljon muita. Lisätietoa toimikunnista ja Lexin eri toimijoista löydät esimerkiksi ”Toimikunnat”-välilehden alta. Yhdistyksen ylin päättävä elin on yhdistyksen kokous. Lexillä on myös yhdistyksen kokouksen valitsema kunniapuheenjohtaja, joka valvoo, että yhdistyksen toiminnassa noudatetaan yhdistyksen sääntöjä ja tarkoitusta. Yhdistyksen kunniapuheenjohtajana toimii tällä hetkellä Mikko Korttila.

Edunvalvonta

Edunvalvonta on yksi Lexin tärkeistä tehtävistä ja Lex toimii yhteistyössä juristi- ja opiskelijajärjestöjen kanssa kotimaassa ja ulkomailla. Lex on Turun yliopiston ylioppilaskunnan järjestö sekä Juristiliiton jäsen. Vaikka näkyvin toiminta koostuukin erilaisista vapaa-ajan tilaisuuksista, pyrkii Lex myös kehittämään oikeustieteellisiä opintoja ja parantamaan opiskeluedellytyksiä yhteistyössä oikeustieteellisen tiedekunnan sekä muiden tahojen kanssa.

Toimintaa joka lähtöön

Yhdistyksen toiminta on monipuolista ja tapahtumien lisäksi Lex mm. julkaisee omaa ainejärjestölehteä LexPressiä sekä järjestää oikeustieteelliseen tiedekuntaan pyrkiville valmennuskursseja, joista saatavat varat käytetään yhdistyksen toiminnan tukemiseen. Lisäksi Lex omistaa Lex Libri Oy:n, joka myy mm. haalarimerkkejä ja Lex-tuotteita sekä pyörittää kahvilatoimintaa tiedekuntarakennuksessamme Calonialla. Lisäksi Lexillä on aktiivisessa käytössä oleva kerhohuoneista Kirkkotiellä.